"De vraag naar bedrijfskritische software blijft veerkrachtig in deze onzekere periode voor de wereldeconomie. We zien een gezonde omzetgroei van zowel nieuwe klanten als upselling", zegt Merete Hverven, CEO van Visma.
Historisch hoge ARR
Aan het einde van het eerste kwartaal bereikte Visma's Annualized Repeatable Revenue een recordniveau van 2.019 miljoen euro, een stijging van 24 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Deze toekomstgerichte maatstaf is een sterke indicator voor de ontwikkeling van het meest strategische deel van Visma's inkomsten en is een belangrijke motor voor groei binnen alle segmenten.
"Dit geeft ons een stabiele en voorspelbare inkomstenstroom uit een zeer gediversifieerde groep klanten. In een periode waarin veel technologiebedrijven gedwongen zijn te bezuinigen en te snijden in investeringen, kunnen wij onze voet op het gaspedaal houden,” aldus Hverven.
Ruim 85 procent van Visma's totale omzet in Q1 kwam uit cloud software en
gerelateerde diensten, tegen 81 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
"Met Visma's focus op software via de cloud op abonnementsbasis, ben ik vooral blij dat de bijdrage van SaaS-producten in Q1 voor het eerst boven de 70 procent van de groepsomzet uitkwam", voegt Hverven toe.
Versterkt ESG-aanbod
Visma deed in het eerste kwartaal tien overnames in vijf landen, waaronder de eerste stap op de Portugese softwaremarkt met Moloni. De groep breidde ook zijn aanwezigheid in Duitsland uit door de overname van public softwareleverancier H&H.
In Noorwegen versterkte Visma zijn aanbod van ESG-rapportagetools met de overnames van Sonya en Meet Dottie. "Dit zijn twee mooie voorbeelden van hoe bedrijfssoftware bedrijven kan helpen om hun vooruitgang op het gebied van milieu-impact, diversiteit en inclusie op een efficiënte en compliant manier op te volgen", aldus Hverven.
Lees het volledige rapport hier.